Do zadań Sekcji Organizacji i Kadr należy w szczególności:
1) realizowanie zadań z zakresu planowania pracy komendy powiatowej;
2) organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem komendanta powiatowego;
3) opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych komendanta powiatowego;
4) organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej;
5) przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania komendy powiatowej;
6) opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych komendy powiatowej;
7) organizowanie systemu i koordynacji kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych komendy powiatowej i jednostki ratowniczo - gaśniczej;
8) realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg i wniosków dla komendy powiatowej;
9) realizowanie założeń polityki kadrowo - płacowej komendanta powiatowego;
10) przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w komendzie powiatowej w tym dowódców jednostek ratowniczo - gaśniczych;
11) opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy w komendzie powiatowej;
12) opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych komendy powiatowej oraz analizowanie stanu przyznanych etatów;
13) ewidencjonowanie pieczęci i stempli w komendzie powiatowej;
14) prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów komendy powiatowej;
15) sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno - rentowej strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej;
16) realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej;
17) analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych;
18) prowadzenie obsługi socjalnej strażaków, pracowników cywilnych i emerytów komendy powiatowej;
19) zlecanie właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi prawnej komendy .